Pred početak novog DRAGram festivala koji se ovog vikenda odvija u Zagrebu, upitali smo Marina Čajdu, jednog od organizatora, da nam pobliže pojasni drag kulturu današnjice te ideju iza ovog pionirskog projekta. Naime, drag performansi već se odavno ne mogu vezivati samo uz preoblačenje i popratni zabavni program noćnih klubova, već na scenu donose propitkivanje rodnih identiteta i  subverziju zadanih uloga.

Zagrebačka publika imat će priliku tijekom festivala ne samo gledati nastupe prvaka drag scene, kao što je primjerice Alaska Thunderfuck, već će biti organizirane i popratne radionice i edukativni programi sa ciljem da se drag kultura što bolje približi publici.

Kako biste rezimirali drag kulturu današnjice u okviru queer i feminističkih praksi te propitkivanja rodnih identiteta?
- Drag je kroz povijest nesumnjivo povezan s propitkivanjima rodnog identiteta, još od prvih crossdressera koji su se drznuli u haljinama hodati gradom i biti izloženi pogledima ćudoredne javnosti. Drag je bio i ostao sredstvo za izražavanje bogatstva spektra identiteta iz zajednice i poigravanje s rodnim izričajem kako onih koji se time bave profesionalno tako i rekreativno. DRAGram festival u svojoj je srži feministička manifestacija jer su mnogi drag performeri zbog svoje feminiziranosti i rodnog izražavanja bili zlostavljani tijekom odrastanja. Popeti se na pozornicu i potom živjeti i ismijavati tu društveno uvjetovanu feminiziranost žena ima nevjerojatan osnažujući efekt kako za njih tako i za publiku koja ih promatra.

Foto: Ines Kotarac

Na našim prostorima drag kultura bila je slabo ili nikako razvijena. Može li se uopće govoriti o domaćoj drag sceni?
- Drag kao izričaj jest originalno vezan za zapadnu Europu i SAD, nešto manje uz Južnu Ameriku. Međutim, to je čisto posljedica razvijanja velikih metropola u kojima su početkom prošlog stoljeća gejevi i lezbijke utočište pronašli među pripadnicima nižih društvenih slojeva. Dakle, nedostatak drag ballroom scene kakvu je vidio Zapad možemo opravdati drugačijim društvenim i povijesnim prilikama koji su poticali rodni nekonformizam. Drag kultura međutim nije slabo razvijena. Dječak nesvjestan svog identiteta koji oblači mamine štikle i šminka se čini svoju verziju draga jednako kao i povremene trandže u gej klubovima ili velike glumice poput Divine. Ono što potvrđujemo festivalom DRAGram jest da u Hrvatskoj i regiji postoji niz performerica koje svoju kreativnost kanaliziraju kroz drag: ove ih je godine u festivalskom programu pet iz Hrvatske, dvije iz Srbije, tri iz Mađarske, jedna iz Slovenije tako da se ne radi o neznatnom broju niti u konačnici o svim performericama iz regije.

Drag je bio i ostao sredstvo za izražavanje bogatstva spektra identiteta iz zajednice i poigravanje s rodnim izričajem

Je li cilj novog festivala potaknuti/ohrabriti nove drag izvođačke prakse?
- Festival ima nekoliko ciljeva a svakako je jedan od njih afirmacija domaćih i regionalnih performerica. Radi se o skupini u kojoj dobno nema starijih od trideset godina, dakle sve su to mladi ljudi koji su pronašli inspiraciju da se dragom bave u svojom gradovima. Dugoročno bismo voljeli stvoriti prostor gdje nesmetano mogu raditi na svom talentu i usavršavati ga i naravno, od DRAGram festivala stvoriti mjesto gdje će se svake godine okupljati drag performeri. Moram napomenuti da ovakav projekt još nije proveden niti u Hrvatskoj, a na nekoj formalnoj razini niti u Europi. Festivalski program se edukativnim segmentom i radionicama obraća i drag entuzijastima: onima koji samo žele naučiti nešto više o povijesti ili se poigrati idejom konstrukcije drag performativne persone.

Drag performansi često su predstavljeni tek kao popratni, zabavni program noćnih klubova. No praksa je pokazala da oni mogu biti samosvojni i samostalni te da itekako mogu razviti kritičku oštricu u aktualnoj raspravi oko rodnih identiteta. Biste li nam naveli nekoliko konkretnih primjera?
- Jedan od najrecentnijih primjera koji meni pada na pamet, a bio je izrazito promišljen i subverzivan, bio je u reality šou "RuPaul’s Drag Race“. Deseta epizoda šeste sezone, Drag My Wedding, pred natjecateljice je stavila nekolicinu heteroseksualnih parova koji su se odlučili "utrandžirani“ vjenčati pred studijskim kamerama. Teško je sada ukratko analizirati svu subverzivnost koja je izašla iz te epizode i koju svakako svima preporučam da pogledaju, ali vidjeti muško-ženske parove, u dragu, kako ih vjenčava globalno poznata drag ikona, valjda je najinteligentnije ismijavanje kako očekivanih bračnih uloga tako i slavljenje ljubavi ljudi koji su izašli iz okvira onoga što se od njih očekuje prilikom sklapanja jednog kroz povijest duboko antifeministički određenog odnosa.

Ovakav projekt još nije proveden u Hrvatskoj i veoma smo ponosni što su festivalski večernji program uveličala poznata imena svjetske drag scene

U vašem programu najavljena su gostovanja Lasseindre Ninje, Alaske Thunderfuck i Illudshone? Biste li nam ih pobliže predstavili?
- Jako smo ponosni što su festivalski večernji program uveličala nešto poznatija imena svjetske drag scene. Alaska Thunderfuck jedno je od imena koje smo dosta dugo pratili, jako volimo njezin rad i estetiku, a budući da sama pjeva te da je komičarka dodat će to jednu malo drugačiju dimenziju drag performansima večeri. Dovesti jedno tako veliko ime je velika čast nama kao organizatorima i čitavom performativnom timu: radi se o osobi koja im je uzor, možete zamisliti što to znači za jednog neafirmiranog performera, nastupati na pozornici zajedno s globalnom zvijezdom. Lasseindra Ninja njeguje tradiciju vogue plesa Willyja Ninje, osnivača House of Ninja koji je svojedobno vogueom zarazio samu Madonnu. Lasseindra Ninja je izvanredna plesačica i predstavnica jedne underground scene koja evocira drag ballroom scenu u njenim začecima. K tome, vizualna reprezentacija njenog draga posve je drugačija od klasičnog fishy izgleda koji valorizira hiperfeminiziranu pojavu na stageu, ona je butch queen i time se ponosi. IlludShone talijanski su drag performeri koji svojim nastupom obuhvaćaju king i queen performans kroz tijelo jednog izvođača, a za večernji su program pripremili jedan više politički performans. Radi se dakle o konceptualno posve različitim scenskim izvedbama i autoricama, složili smo odličan i raznolik line up, te vjerujemo da će svatko u sklopu večernjeg programa pronaći mnogo toga u čemu će uživati.

Sonja Sajzor

 

Švicarci su u nedjelju uvjerljivom većinom podržali zakon koji zabranjuje diskriminaciju na temelju

“Feminizam i gotovo”, poručeno je s osmog Noćnog marša u Zagrebu, najvećeg prosvjeda za prava žena

U prvom izdanju mjesečnog pregleda nove queer glazbe govorimo o izvrsnom albumu "Orquídeas" Kali

Je li vam poznat scenarij kad se kolege s posla vrate s godišnjeg odmora i prepričavaju

Dora 2024. nakon dugo je godina donijela dvije polufinalne večeri, jer standardni format od jedne

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.