Vodeća imena hrvatske modne scene spremna su slijediti primjer Karla Lagerfelda, i aktivno podržati bračnu jednakost. Sudeći prema izjavama koje su dali za crol.hr, ne samo da su spremni poslati na pistu istospolne parove, nego bi i rado dizajnirali odjeću za gej vjenčanja.

Budući da nam se bliže hrvatski tjedni mode, neke smo domaće dizajnere pitali što misle o tom Lagerfeldovom potezu te bi li i sami bili spremni napraviti sličan performans. Zasad je jedina dizajnerica koja je "iskoračila" u tom smislu bila Ivana Popović, koja je, predstavljajući kolekciju za proljeće-ljeto 2009. na Cro-a-Porter dovela Le Zbor, a godinu kasnije je na Dreft Fashion Weeku s njima i zapjevala.

Donassy već kreirala za gej vjenčanje

Veteranke domaće modne scene, Branka Donassy i Ksenija Vrbanić bezrezervno podržavaju bračnu jednakost.

"Otkad sam, već 13 godina, sudionica inozemnih modnih događanja, sasvim mi je uobičajena pojava bračnih gej zajednica. Surađujem s dosta gej parova koji su naši kupci. U svijetu modnog biznisa većina je aktivnih sudionika ionako gej orijentacije s posebnim senzibilitetom za modu. Osobno sam gay friendly. Vidim kako se u Hrvatskoj posljednjih godina sve više priča o tome, a ja u potpunosti razumijem potrebu za ozakonjivanjem veza i roditeljstvom i trebala bi postojati mogućnost odabira. Jednaka prava svima!", poručila je Ksenija Vrbanić, vlasnica modne kuće XD Xenia Design.

Branka Donassy također nam je kazala kako zastupa stav o nužnosti ozakonjenja gej brakova iz više razloga, društvenih i pravnih:

"U društveno razvijenijim zemljama te su teme apsolvirane i mislim da općenito država kao zakonodavac mora biti korak ispred prosječnih stavova građana, kako bi omogućila društveni razvoj. U svakom slučaju radi se o ozbiljnoj temi pa u tom smislu i način kojim se upozorava na probleme u društvu s kojima se suočava gej populacija treba biti adekvatan. Osim akademskih i političkih rasprava, prostor umjetnosti, kojem pripada i moda, također je mjesto na kojem se progovara o društveno osjetljivim temama, no smatram da je jako važan način kojim se to čini. Načelno nisam pristalica ekscesnih istupa, bez obzira o kojem se problemu radi, jer tako se zapravo može sasvim promašiti svrhu i postići suprotan efekt", upozorila je i dodala: "Lagerfeldov par vjenčanica bio je lijepi prizor, koji nikoga nije mogao uvrijediti, iako možemo nagađati o tome komu je više htio pomoći: sebi, privlačenjem medijske pažnje, ili gej parovima? Osobno ne bih modnu pistu na kojoj pokazujem redovnu kolekciju koristila na taj način, što ne znači da nisam otvorena prema toj temi kao povodu za dizajniranje. Uostalom, već sam u svom radu napravila dvije kreacije za takvo stvarno vjenčanje, ali koje se naravno nije zbilo u Hrvatskoj."

Biti drugačiji, biti odvažan i slobodno se modom izraziti oduvijek je bila odlika modnih dizajnera diljem svijeta. Od modnih dizajnera na neki način se i očekuju da budu pioniri povijesnih i novih razmišljanja i predvodnici kako modnih tako i društvenih promjena

Mediji se ne bi usredotočili na poruku nego na dizajnera?

Mlada zvijezda hrvatske modne scene, Juraj Zigman, smatra da si Lagerfeld definitivno može dopustiti takvo što jer mu ne treba medijski prostor i doista pomaže podizanju svijesti o nejednakosti. "S druge strane, u Hrvatskoj bi se pažnja skrenula na dizajnera i protumačilo bi se da ona ili on taj problem eksploatira zbog sebe i tu bi sve stalo", smatra Zigman.

Slaže se da homofobiju i agresiju prema različitostima treba iskorijeniti iz društva, ali je po pitanju potpore na modnim pistama i skeptičan: "Koliko bi vjenčanica trebalo poslati na pistu a da sve ne postane medijski cirkus i da poruka bude jasna?", pita se.

Na tragu njegova razmišljanja je i Irina Car iz glasovite modne kuće Linea Exclusive s 40-godišnjom tradicijom, koja se pita bi li hrvatski mediji uopće imali dovoljno zrelosti popratiti to na adekvatan način i iskoristiti svoju moć da društvo osvijeste i educiraju, umjesto da ih bombardiraju marginalnim i senzacionalističkim izvještajima iz prvih redova.

U svakom slučaju radi se o ozbiljnoj temi pa u tom smislu i način kojim se upozorava na probleme u društvu s kojima se suočava gej populacija treba biti adekvatan. Osim akademskih i političkih rasprava, prostor umjetnosti, kojem pripada i moda, također je mjesto na kojem se progovara o društveno osjetljivim temama, no smatram da je jako važan način kojim se to čini

Ipak, kaže kako bi Linea uvijek bila spremna podržati bračnu jednakost i na taj način: "Uvijek sam pomalo zatečena kad se postavi takvo pitanje jer ne mogu se oteti dojmu da kao da se ovo društvo uvijek iznova pita imamo li svi pravo na osnovna ljudska prava? Dakako, zato mi se u tom svjetlu i svaki drugi odgovor osim potvrdnog čini apsurdnim. Naravno da bi naša kuća podržala takav oblik borbe za ljudska prava, uvijek i bez zadrške, to mi se osobno čini kao jedini mogući odgovor. Moda je u vizualnom smislu izričaj nečije osobnosti, smisla za estetiku, ali i stila života i stava, te je samim time i pravo mjesto za reći 'da' jednakopravnosti", poručila je Car.

Andrijana Subotić iz modne kuće Etna Maar kazala nam je kako se ne smatra kompetentnom razgovarati o toj temi, ali je i skeptična oko motiva "modnih aktivista".

"Moda i modna pista podnose svašta, a većina to radi da bi se privukla pažnja medija i dobilo na važnosti. Modni medij je najbezbolniji način da se izrazi suprotno mišljenje od očekivanog ili od većine , pa tako i ja svakom svojom revijom šaljem neku poruku . Majka sam dvije djevojčice i u ovom svijetu je danas vrlo teško odgajati djecu. Najprije treba biti čovjek. Živi i pusti druge da žive, u svijetu ima puno većih problema od ozakonjenja gej brakova", rekla je.

Modni dizajneri trebali bi poticati i društvene promjene

Među onima koji bi bez problema podržali bračnu jednakost su i ELFS-i, već dobro poznati po tome što od svake revije naprave spektakl koji nikad ne prolazi nezamijećeno.

"Biti drugačiji, biti odvažan i slobodno se modom izraziti oduvijek je bila odlika modnih dizajnera diljem svijeta. Od modnih dizajnera na neki način se i očekuju da budu pioniri povijesnih i novih razmišljanja i predvodnici kako modnih tako i društvenih promjena. Dizajner svojom modom i kreativnošću komunicira sa svijetom, njegova odjeća šalje određenu poruku a ta je poruka bez obzira na trend, utjecaj ili stil uvijek sloboda izražavanja misli, osjećaja i pokreta. Moda kao umjetnost je ta koja povezuje ljude u jedinstvenoj estetskoj misiji – misiji ljepote bez predrasuda. Slobodno izraziti se modom je teza koja je oduvijek bila prisutna u našem radu, neovisno o formi. Moda uvijek mora ostati u središtu pozornosti a izražavati svoj stav odjećom pravo svakog čovjeka."

Naravno da bi naša kuća podržala takav oblik borbe za ljudska prava, uvijek i bez zadrške, to mi se osobno čini kao jedini mogući odgovor. Moda je u vizualnom smislu izričaj nečije osobnosti, smisla za estetiku, ali i stila života i stava, te je samim time i pravo mjesto za reći 'da' jednakopravnosti

Da je upravo moda da koja već godinama pomiče granice i ruši tabue smatra i zvijezda u usponu, Anamarija Asanović: "Na modnoj pisti događala su se revolucionarne modne, glazbene i druge promjene i moda je oduvijek bila čvrsto uporište odvažnih, hrabrih i vizionarskih ideja. Modni kreativci oduvijek su bili hrabri borci za ravnopravnost svih ljudi i modom se borili protiv svih razlika. Moda je ta koja je spajala različitosti i bila most između raznih društvenih jazova."

No kaže i kako bi takva vrsta svojevrsnog manifesta za nju bila stvar trenutačnog nadahnuća: "Takve stvari ne možete planirati, one su određene trenutkom i donose se instinktom, stoga da u danom trenutku osjetim i prepoznam da takva odluka odgovara mom trenutnom modnom senzibilitetu slijedila bih svoj instinkt."

Matija Vuica samo nam je kratko kazala kako je imala sličnu ideju te kako je svakako spremna pružiti potporu kroz posao koji se bavi. Dizajneri iz modne kuće Mak jednako tako podržavaju gej brakove. "Što se tiče takvog 'modnog aktivizma', ne bismo imali problem napraviti isto."

Sad nam samo ostaje vidjeti hoće li se na predstojećim modnim manifestacijama netko i poigrati i s "gej motivima".

Najčitanije u tjednu

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.